Trobada Social per l’Educació (i 2)

En l’última entrada vaig explicar que aquest cap de setmana vaig ser a Bilbao present a la II Trobada Social per l’Educació (o també en diuen Trobada de la Comunitat Educativa). Si en aquella entrada vaig resumir directament la ponència inicial per tal que tinguéssim recollides aquelles impressions i per tal d’informar a través de les paraules del ponent de la situació de l’educació, en aquesta altra entrada canvio el registre i faré un breu comentari sobre la trobada, amb un doble objectiu: primer, exposar breument les meves impressions i, segon, explicar una mica què és i com van aquestes coses d’activisme, perquè ho sapigueu.

En primer lloc, cal saber de què es tracta. Doncs, pel que jo sé, és una iniciativa que va néixer l’any passat (al novembre va tenir lloc la primera edició d’aquesta trobada a Barcelona) des de diverses organitzacions estudiantils de base, implicades en el moviment estudiantil, iniciativa que es va obrir al personal docent i de serveis i que, si no m’equivoco, ha estat muntada per Estudiantes en Movimiento, que no estic segur si és un sindicat o una plataforma d’estudiants. L’objectiu d’aquest trobada (ho explico, això i tot, una mica per impressió, perquè jo no formo part de cap organització) és compartir experiències de mobilitzacions, discutir sobre temes rellevants que afectin l’educació i informar-nos-en, crear xarxes i vincles entre tots els sectors i buscar unes línies de lluita compartides per tot l’Estat, que serien dutes a terme per les organitzacions i assemblees estudiantils.

Aquesta trobada s’havia de celebrar a la universitat de Bilbao, però al final es va fer enrera i no va cedir els espais. Pel que tinc entès, des d’aquesta universitat van posar-se en contacte amb la Universitat de Barcelona per saber com ho van gestionar l’any passat. La UB va dir que no va cedir els espais, només que va posar-hi diners, i per això la Universitat del País Basc també va decidir no només no deixar que se celebrés a les seves instal·lacions, sinó que tampoc no va donar fons a l’organització, simplement d’alguna manera van traslladar les jornades a les instal·lacions municipals de Galdakao, un poble d’uns 30.000 habitants a deu quilòmetres de la capital.

Sigui com sigui, divendres al vespre va tenir lloc la rebuda i coneixença de tots al frontó municipal. Dissabte va ser el dia més potent: al matí el professor Uncetabarrenechea ens va il·lustrar explicant-nos una mica el marc polític internacional en el qual podem entendre les reformes educatives (que és el que vaig resumir l’altre dia) i després els assistents ens vam separar per quatre taules de treball: PAS i PDI, governança, plurilingüisme i pluriculturalitat i LOMCE. Jo vaig anar a aquesta darrera. No van pas informar-nos detalladament del que diu la llei (per cert, jo ja vaig fer un comentari en el blog sobre el seu rerefons ideològic) ni ens van posar en situació ni vam intentar esbrinar implicacions pel que fa al dret, la política i el fons cultural, sinó que vam fer comentaris sobre el que sabíem, com afectarà els estudiants, quin plantejament té de l’educació i quines propostes podem fer-hi per combatre-ho. He de dir, tenint en compte això, que em fa la impressió que jo anava, en general a la Trobada, em refereixo, amb una disposició una mica més “acadèmica”, diguem-ho així, en canvi els altres més política, que no estrictament partidista, sinó política més àmplia, però sense entrar en discussions de fons.

Un cop fet això, després es va tornar a reunir el plenari i uns portaveus de cada un dels quatre grups exposaven breument el que havia discutit el grup, conclusions i propostes, i s’obria un torn de paraules perquè tothom pogués precisar el que volgués o expressar la seva opinió. En la ronda de la taula de plurilingüisme jo vaig intervenir. Vaig aprofitar aquell tema per proposar, així de cop, que el moviment estudiantil podria apropar-se a l’esperanto, la llengua internacional, que podríem aprofitar aquesta plataforma per promoure la pluralitat de llengües i cultures i combatre l’imperialisme lingüístic, que el moviment estudiantil potser podria córrer en paral·lel a l’esperantisme. Uspodeu imaginar que aquesta idea no va ser acceptada. Bé, jo no volia que fos acceptada, a més primer caldria discutir-ho, simplement volia introduir el tema i fer interessar-hi la gent, que hi poguéssim reflexionar i que de cara al futur podem des de la nostra lluita estudiantil promoure l’ideal de l’esperantisme. Òbviament, la proposta va aixecar rialles i també suspicàcies, i algú ho va veure com una cosa rara, però és que també em sembla que no es va acabar d’entendre. Però, bé, és igual, no em vull estendre sobre aquest punt. Simplement deixeu-me que expressi també la meva sorpresa pel fet que no em va semblar veure ningú que no conegués de què parlava, per tant a tothom semblava sonar-li això de l’esperanto, mentre que, per contra, si preguntéssim a la gent del carrer ben pocs en sabrien alguna cosa.

A la tarda es va parlar una mica sobre calendari de mobilitzacions i propostes de lluita i es va redactar el manifest. Va passar una cosa molt curiosa, d’aquell tipus de coses de les quals hom ja té la idea preconcebuda que passen en aquesta mena de trobades entre gent d’esquerres i que discuteixen de política: ens vam passar com unes dues hores o més decidint quin havia de ser el lema general per la propera manifestació de la propera vaga educativa del dia 9 (em sembla que és aquest dia, vaja). Amb això, el dia va quedar tancat i tots els assumptes resolts, ja que diumenge al matí estava pensat pràcticament només per celebrar la roda de premsa.

Finalment, per acabar el comentari, diré un parell de coses més sobre la Trobada en general. En primer lloc, hi havia unes 80 persones en total, no crec que arribéssim a 100. Òbviament, la presència estudiantil era quasi absoluta, només hi havia alguns representants de PAS i PDI. Era menys gent que a la trobada anterior a Barcelona, quan hi deuria haver 150 persones, i també menys variada, però no obstant, dins del marc general (no cal que digui que és progressista) era diversa. El cert és que, si ja de per si és gent mobilitzada, no tothom forma part d’organtizacions, sindicats o joventuts (sobretot comunistes o d’esquerra independentista), sinó que també hi havia gent independent -com jo- o d’assemblees, i fins i tot hi havia un grup d’estudiants que venia de la concertada.
En segon lloc, i sent honest, he de dir que, malgrat que és lògic que és un esdeveniment polític, vaig trobar que es tractava força d’autoalimentació. No em malentengueu: a risc de semblar prejudicial, deixeu-me que us digui que es nota la qualitat, diguem-ho així, de l’esdeveniment quan el munten i quan hi participen persones que ja estan organitzades i més o menys saben el que es fan i el que es diuen, és cert; però, no obstant això, també faltava profunditat política i tot sovint observo que la crítica és com si entrés dins d’uns mateixos paràmetres. Això podria haver-se evitat, i s’hauria d’intentar evitar en celebracions posteriors, si la Trobada hagués estat més formativa i si no només s’haguessin discutit accions polítiques pressuposant el que tothom suposa, sinó també si haguéssim reflexionat sobre la societat en general i sobre el nostre propi paper, individual i col·lectiu, en la societat i en la lluita política. En part és per aquest motiu que a vegades se sentien algunes estupideses, però no seria adequat dir-les aquí, a més d’altra banda podria ser que a algú també li semblés una estupidesa la meva proposta de vincular d’alguna manera el moviment estudiantil a l’esperantisme…

About Ectòrix

Llicenciat en Història i graduat en Sociologia. Sóc professor interí i em dedico, tant intensament com puc, a la política.

Posted on 26 Abril 2013, in Educació, Opinió and tagged , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Comentaris

