11 supòsits filosòfics crítics del capitalisme

Avui no publicaré una entrada pròpia, però voldria difondre aquests 11 punts publicats per Enrique P. Mesa (mireu aquí l’article original), 11 qüestions que ens permeten reflexionar, a partir de la interpretació que en fa, sobre el capitalisme, des del punt de vista filosòfic. Sens dubte, molt interessant, i jo ho comparteixo, tot i que m’aniria bé que l’autor em desenvolupés més la idea que té de la globalització i l’explotació, perquè, així com com la pobresa, no ho acabo de veure clar. En tot cas, penso que convé llegir-ho. Jo mateix ja he anat fent alguna referència a qüestions filosòfiques, tot i que no mai de manera tan abstracte i global, però mica en mica aniré reflexionant en aquest sentit sobre el capitalisme, certament entès no només com a mode productiu, sinó com tot un sistema d’organització social, que afecta les activitats socials, les relacions personals, la ideologia… Per a mi, un dels temes clau per entendre i analitzar el capitalisme entès d’aquesta manera és -suposo que ho haureu notat si seguiu el meu blog- el consumisme i les relacions de dominació simbòlica.
Espero que ho pugueu trobar interessant. Al final de tot, a més, he posat jo un vídeo de Saramago que penso que es pot unir perfectament amb aquests postulats, per adonar-nos de com podem fer front a les tendències que podríem dir “totalitzadores” del capitalisme, impulsades des de fa dècades pel neoliberalisme
.

1.- El Capitalismo es un sistema, no una forma de relación económica (como pretende el pensamiento liberal) sino una forma de vida en la que se integran todos y cada uno de los elementos de la vida humana.

2.- La esencia del capitalismo es la explotación: la traición permanente al imperativo categórico kantiano, en definitiva al pensamiento ilustrado, que presenta al hombre como fin en sí mismo.

3.- La explotación ya no es explotación del trabajo sino de la propia vida tal y como esta se representa y se da. Por eso, ya no cabe la distinción entre trabajo y ocio: todo es producción.

4.- La globalización real del capitalismo no ha sido la conquista de mercados geográficos externos, eso es la búsqueda de materias primas ya existente desde el siglo XIX, sino la globalización de la producción como forma de vida desde el nacimiento a la muerte. El Capitalismo es así el gran sistema totalitario.

5.- La vida humana individual así globalizada es intercambiable, como mercancía que es, pero no desechable como, a su vez, tal mercancía. Es decir: la vida de cada uno de los habitantes del mundo desarrollado no es necesaria como tal individuo concreto pero sí como individuo numérico en cuanto a cuenta de haber/debe.

6.- Esta vida humana globalizada y explotada tiene por tanto, como mercancía que es, valor.

7.- La vida humana no globalizada ni explotada, es decir: la vida humana fuera del mundo desarrollado, carece de dicho valor. Es desechable. Está fuera de la historia.

8.- La diferencia Norte-Sur se debe, por tanto, efectivamente a la explotación. Pero a la inversa de como los movimientos antiglobalización lo ven. No es que ellos, los habitantes de los países pobres, sean los explotados sino lo contrario: los habitantes del norte son los explotados, por eso sobreviven, y los seres humanos del sur, no. Por eso, por su no explotación como mercancías, la vida de los habitantes del mundo en desarrollo no tiene valor alguno. Dan igual vivos o muertos: y mueren. Su única riqueza son sus recursos naturales y para alcanzarlos ellos sobran. Incluso molestan.

9.- Así el capitalismo no tiene como consecuencia la pobreza sino la riqueza material por la explotación de la vida. Cuando los países del mundo desarrollado alcanzan una economía capitalista (llegan a la historia en lenguaje hegeliano) sus habitantes pasan a ser mercancías y por tanto su vida alcanza valor.
Sucedió en el este asiático.
Sucederá en China.

10.- Como consecuencia, el capitalismo no conlleva de forma necesaria la pobreza sino al contrario: allí donde hay capitalismo no hay pobreza aunque siempre habrá explotación. Esta situación de miseria en el tercer mundo, por consiguiente y por supuesto, puede y debe mitigarse y eliminarse con reformas. Porque dicha situación de pobreza tiene que ver con la ambición concreta, fundamentalmente de las grandes corporaciones con el acuerdo de estados corruptos, pero no es algo estructural e intrínseco del propio sistema capitalista.

11.- La crítica al capitalismo adopta ahora una posición inédita: no puede ser una crítica basada en las condiciones de vida material, la pobreza, como hasta ahora ha sido la dominante, excepto en Marx curiosamente, sino una crítica desde una perspectiva filosófica. El capitalismo sería criticado porque no cumple el imperativo categórico del hombre como fin en sí mismo. Es decir: hay que hacer metafísica del capitalismo porque el propio Capitalismo ha llegado a ser la única Realidad.

 

Com us deia, una possible solució a aquest capitalisme, o una manera d’oposar-nos-hi, és fer-ne la crítica des d’una perspectiva filosòfica, diu aquest autor, i jo penso que també tenint ben en compte la idea essencial de llibertat, que és subjacent a l’ètica kantiana que l’autor esmenta. És en aquest sentit, i per la reflexió que fa també de la globalització i l’explotació, que les paraules de Saramago, pronunciades el 1989, del vídeo següent poden ser inspiradores i, combinades amb aquests postulats filosòfics crítics amb el capitalisme, ens poden fer adonar de tota la profunditat de la qüestió; no només es tracta de veure les activitats pràctiques, econòmiques i polítiques, les defenses del discurs oficial, sinó també de veure el seu fons i les idees existents pel que fa a la concepció filosoficoantropològica de la realitat humana, així ens podem adonar de les contradiccions i les problemàtiques de fons que la ideologia neoliberal (i el capitalisme com a sistema) presenta, per exemple amb frases de tipus polític com les que vaig reunir la setmana passada; i així podem, com defensa Saramago, presentar la nostra consciència per fer front al neoliberalisme… és, com jo ho interpreto, una qüestió moral.

About Ectòrix

Llicenciat en Història i graduat en Sociologia. Sóc professor interí i em dedico, tant intensament com puc, a la política.

Posted on 27 Juliol 2013, in Sociologia, Valoració and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Comentaris

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: